Grazi projektélmények

Idegen nyelv szakos tanárként (angol – német) fontosnak tartom, hogy a tanulóknak olyan innovatív programokat is szervezzek, melyek pozitív élményeket nyújtanak, s elősegítik a hatékony nyelvtanulást. Speciális területemnek – projektorientált oktatás – köszönhetően az elmúlt években is gyakran színesítettem szakmai munkámat különböző témájú projekttevékenységekkel, melyeknek mindig volt pozitív hozadéka a nyelvet tanuló diákok számára.

A 2/10 E osztály grazi szakmai kirándulása kiváló alkalmat kínált arra, hogy a tanulók projekttevékenységekben is részt vegyenek. Nagyon motiváltnak érezték magukat abban, hogy ezen a rendhagyó napon különböző feladatokat is teljesítsenek.

A kérdéseket és az alapos megfigyelésre épülő feladatsort úgy állítottam össze, hogy azok illeszkedjenek az osztály szakmai hátteréhez. Mivel a feladatlap bolti eladó csoportom számára készült, a projekt egy része e szakmai terület köré csoportosult. Természetesen az országismereti témához kapcsolódó kérdések sem hiányoztak a három oldalas kérdéssorról. A projekttevékenységbe az osztály cukrász tanulói is nagyon lelkesen bekapcsolódtak. Változatos, kreatív formában kapták kézhez a tanulók a szakmai projektnap kérdéseit német nyelven. A megfogalmazásoknál ügyeltem az érthetőségre, egyszerűségre, s arra hogy megfeleljen a tanulócsoport igényeinek, nyelvi szintjének és szakmai színvonalának.

A projekttevékenység során megfigyelésre építve csoportosítani kellett az üzleteket megadott szempontok alapján. Tájékozódtak a specialitásokról és a különleges üzletekről is. A szakmai nyelvi órán tanult kifejezések segítségével leírhatták benyomásaikat a kínálatról, az árakról, kedvezményekről és személyes élményeikről is beszámolhattak.

A tanulóknak lehetőségük volt a város nevezetességeit is megismerni. A belvárosi séta a projekt részét képezte. A hideg idő ellenére – ugyan nem gyalog – de lifttel felment a csoport a hegyre, ahol a város szimbóluma, az óratorony található és ahonnan csodálatos kilátás nyílt a városra és a környező hegyekre. Természetesen a városnéző programhoz is kapcsolódott néhány projektkérdés.

A tanulók kipróbálhatták a város tömegközlekedését, jegyet vásároltak és villamossal utaztunk a főpályaudvarra, ahol szabadidős program keretében egy kellemes órát tölthettek még német nyelvi környezetben. Ez szakmailag is hasznos volt, hiszen a főpályaudvar csarnoka kereskedelmi egységek gazdag választékát kínálja, mely további megfigyelésre és tájékozódásra adott lehetőséget.

A projekthez utótevékenység is kapcsolódott. A tanulók eldönthették, hogy hogyan, milyen formában, s milyen érdekesen tudnák felvillantani a projekt eredményeit. Kiválaszthatták, hogy milyen prezentációs forma lenne a legmegfelelőbb a tanultak hatékony bemutatására. Információs anyagok, prospektusok, fényképek, rajzok felhasználásával valamint kreativitásuk segítségével készítették el a tanulók azt a képes összeállítást, ami a grazi projektnapot illetve annak eredményeit az iskola aulájában bemutatja.

Számomra a projektnap lehetőséget biztosított újabb szakmai tapasztalatok szerzésére a projektorientált tevékenységek területén. Ezen ismeretekre építve a későbbiekben újabb csoportokat is be tudok vonni különböző projektekbe, hogy megismerhessék a projektmunka előnyeit és hasznosságát. Úgy gondolom, szakmai projektünk, mind tanári, mind tanulói szemszögből nézve pozitív visszajelzéseket adott.

A „Tanuljunk úgy, hogy közben észre sem vesszük, hogy tanulunk” módszer segítségével tanulóink megtapasztalhatták, hogy milyen előnyöket biztosít a célnyelvi ország a hatékony nyelvtanuláshoz. Fontosnak tartom, Ausztria közelségét kihasználva azokat a lehetőségeket, melyek által tanulóink valós szituációkban és helyzetekben használhatják a nyelvet, közben szakmailag gyarapodnak és ország- ismereti információk birtokába jutnak.

Köszönöm az osztályfőnöknek és a 2/10 E osztály tanulóinak a meghívást.

 

Kopasz Éva Mária
angol – német nyelv és irodalom szakos középiskolai tanár

Szombathelyi Szolgáltatási Szakképzési Centrum
Kereskedelmi és Vendéglátó Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma
Címe: 9700 Szombathely, Nagykar utca 1-3.
OM azonosító: 203063

E-mail cím: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Kollégium e-mail cím: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

GPS koordináták: 47° 13' 51.6" , 16° 36' 56.08"

Köponti (portai) telefonszám: 00 36 94/312-375
Központi (kollégium portai) telefonszám: 00 36 94/88-77-19

Fax szám: 00 36 94/88-77-13

Titkárság: 00 36 94/315-686, 00 36 94/88-77-13
Kollégiumi titkárság: 00 36 94/88-77-18

Tanári: 00 36 94/50-60-93

Download Free FREE High-quality Joomla! Designs • Premium Joomla 3 Templates BIGtheme.net

Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ a jobb felhasználói élmény érdekében.
Az “Rendben” gomb lenyomásával elfogadod őket!